Huom!



HUOMIO! Blogi sisältää mielipiteitä, jotka ovat omiani. En ole ammattilainen!

sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Elämään väsynyt - osa 2.

Jatkoa itsemurha -aiheeseen. Jotta pysyt mukana, lue aiempi "Elämään väsynyt - osa 1." ensin, kiitos. Päätin tehdä kirjoituksesta kaksiosaisen pituuden vuoksi.


"Olin ruma, koska olin niin itsekäs", päätti ensimmäisen osan. Tämän yksinkertaisen asian tajuaminen sisimpiä myöten on ollut tämän hetkisen elämäni vaikeimpia asioita. Mikään ei voisi koskaan muuttua, jollen minä itse muutu. Ja minä en itse muutu, jollen minä itse itseäni muuta. Kävin läpi hyvin virtaviivaisesti elämääni, sitä mihin olin tyytyväinen ja mihin tyytymätön, mitä häpesin, mistä olin ylpeä ja huomasin, että kaiken kokemani kivun keskellä olin itse ollut yhtä nenäkäs ja arvosteleva muita kohtaan kuin mistä olin muita halveksinut. Olin pitänyt itseäni parempana ihmisenä kuin muita, mutta totuus oli, että olin ollut hyvinkin ruma ja ihan yhtä huono ihminen. Pidin itseäni uhrina, alistuin ja häpesin.

Tänä päivänä taistelen omaa rumuuttani vastaan, jotta olisin parempi ihminen kuin ennen. Jotta arvostaisin muita ihmisiä ihan yhtä paljon, kuin aikoinaan olin arvostanut itseäni. Taistelen, jotten unohda opetusta, jonka elämä on matkallaan antanut. Ja mikä tärkeintä - haluan elää. Haluan nähdä ja kokea niissä määrin mihin niin psyykkiset, fyysiset kuin taloudelliset resurssit itselläni riittävät.


Kuinka pääsin itsemurhan ajattelemisesta elämähaluiseksi?

Se vaati paljon raskasta työtä itseltä, uskallusta tutkia sisimpäänsä ja ennen kaikkea rohkeutta luottaa toisiin ihmisiin. En olisi selvinnyt näistä todella vaikeista vuosistani ilman perhettäni, ystäviäni ja ammattiapua.

Lapsuuden ystäväni on ensimmäinen, joka lisäkseni on tiennyt ongelmistani ja tukenut, sen minkä on voinut. Hän on ollut henkireikäni läpi lapsuuden ja nuoruuden, vaikken sitä silloin ymmärtänyt. Tänäkin päivänä tuemme toisiamme arjen haasteista läpi, vaikkemme enää ole yhtä läheisiä niin kuin lapsina.

Nuorena aikuisena tutustuin harrastuksieni kautta internetin välityksellä skotlantilaiseen ja hän on ollut siitä lähtien päivänsäde elämässäni jo liki 10 vuotta. Hänen avullaan jaksoin vuoteen 2008 asti, mutta sinä vuonna olisi tarvittu ihmettä suurempi mullistus etten olisi luhistunut kasaan. Vielä tänä päivänäkin hän saa hymyn huulilleni ja antaa uutta toivoa tuleviin huomisiin. Hän on toinen ystäväni, joka on alusta asti tiennyt vaikeuksistani.

Kolmannen ystävän sain, joka alusta asti tiesi ongelmani, kun vielä opiskelin korkeakoulussa (ennen lopettamista) ja näinä vaikeina vuosina olemme asuneet yhdessä ns. huonetovereina, täysin kavereina. Ilman hänen tukeaan niin taloudellisesti kuin psyykkisesti, en varmasti olisi jaksanut puurtaa eteenpäin. Perhe tuki sen minkä pystyi, mutta heilläkin oli vaikeaa, eikä minun pitkäaikainen asioiden peittely ollut omiaan auttamaan tilannetta. Heillä kun ei ollut paljoakaan tietoa siitä, mitä mielessäni olin käynyt läpi. Heidän on yhä vaikea uskoa kaikkea, nyt kun olen myöhempinä vuosina kertonut.

Ammattiapua sain vasta vuonna 2012, kun päivystävä lääkäri suositteli ja kirjoitti lähetteen psykiatrian puolelle. Tämän myötä aloin ymmärtämään itseäni ihmisenä aivan uudella tavalla ja tulin rohkeammaksi. Asioista keskusteleminen helpotti. Oli ok jutella vaikeista asioista, oli ok olla heikko, eikä minun tarvinnut yrittää olla mitään sellaista mitä en ollut. Olen luonnostani taipuvainen negatiiviseen, kyyniseen ajatteluun, johon ammattilaisen kanssa keskustelu auttoi todella paljon. Myöhemmin olen turvautunut vertaistukeen Mielituvan kautta. On hienoa voida keskustella asioista muiden ihmisten kanssa, se auttaa ymmärtämään omia kokemuksia uusin silmin. Monesti tulen huomanneeksi, että olen taas hössöttänyt turhasta tai olen jaksanut paljon enemmän kuin kuvittelin jaksavani. Mikä parasta, saadessani tukea itse, olen tukenut omalta osaltani myös muita.

Toivon, että ymmärrätte kuinka paljon erilaisia asioita itsemurhaa ajattelevat voivat käydä läpi. Ja kuinka tärkeää läheisten ja ammattilaisten tuki silloin on. Kaikki olemme yksilöitä, kestämme paineiden alla eritavalla. Toiset jaksavat enemmän kuin toiset, mutta sen ei pitäisi tarkoittaa, että heikompi on huonompi ihminen kuin vahva. Me olemme kaikki arvokkaita, ainutlaatuisia.


Vaalikaamme siis elämää, sillä me saamme kokea sen vain kerran.

1 kommentti:

Pidä kommentit asiallisina, kiitos :)